1.0Teknik Prosedur ReQuest
·
Prosedur ReQuest dirangka untuk membantu
pelajar membaca secara kritikal melalui penyoalan.
·
Prosedur Request boleh dikira sebagai
teknik pembaca yang dinamik iaitu guru dan pelajar saling berinteraksi dalam
proses pembacaan.
·
Guru dan pelajar berinteraksi melalui
soalan-soalan yang dikemukan oleh guru kepada pelajar dan soalan-soalan yang
dikemuka oleh pelajar kepada guru ketika proses pembacaan sedang berlangsung.
·
Teknik Prosedur ReQuest ini mewujudkan proses
pengajaran dan pembelajaran dua hala yang secara tidak langsung meningkatkan
kefahaman pelajar terhadap bahan yang dibaca.
· Teknik ini meningkatkan keupayaan membaca
yang kritikal dalam kalangan pelajar apabila mereka perlu membina soalan-soalan
berdasarkan teks yang dibaca.
· Guru juga dapat memantau kefahaman pelajar
melalui jenis-jenis soalan yang mereka kemukakan.
· Guru
boleh mengetahui kefahaman pelajar melalui mutu jawapan yang mereka berikan
bagi menjawab soalan-soalan yang guru kemukakan.
2.0 Tatacara Pelaksanaan Prosedur
ReQuest Di Kelas
1. Guru
dan pelajar Bersama-sama membaca bsebahagian daripada teks.
2. Guru
menutup teks yang dibaca dan pelajar diminta mengemukakan soalan berkaitan teks
yang tidak difahami.
3. Giliran
pelajar pula menutup teks dibacanya dan guru mengemukakan soalan berdasarkan
teks.
4. Guru
memandu pelajar untuk meramalkan maklumat lanjut yang akan ditemui daripada
teks.
5. Pelajar
dibenarkan meneruskan pembacaan secara senyap jika ramalan mereka berkaitan teks
adalah betul. Jika remalan mereka salah ulang langkah 1.
6. Pelajar
berbincang mengenai teks dan bertukar-tukar pandangan mengenai jawapan soalan
kefahaman mereka.
3.0 Kelebihan Teknik Prosedur
Request
•
Mewujudkan sikap kritikal dan analitikal
dalam kalangan pelajar dengan menanam sikap suka bertanya.
•
Mewujudkan peluang pelajar bertanya kepada
guru setelah selesai membaca bagi meningkatkan kefahaman yang lebih mendalam.
•
Mewujudkan suasana pembacaan yang dinamik
dengan penglibatan aktif guru dan pelajar menyoal antara satu sama lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan